Op date met de Mustang Mach E GT

mei 20, 2022

Ik houd van mijn Ford Focus ST. Maar oprecht houden van. Alles aan die auto vind ik fijn, hoe hij rijdt, hoe hij eruit ziet, vermogen en speelsheid, maar wat ik een van de gaafste dingen vind is zijn kleur. Toen ik een nieuwe ST zocht moest het ook per se eentje in de kleur Tangerine Scream worden. Een unieke kleur die je als geel of oranje kan beschouwen – ik ben team geel trouwens – ;). In de tijd dat de Focus nieuw van de band afrolde was het de duurste kleur die je kon kiezen en daarmee is het een zeldzaamheid geworden. Ford begrijpt zijn kleuren dus goed en dat laten ze ook zien op de nieuwe Ford Mustang Mach-E GT in Cyber Orange.

Ik had de eer om een week op pad de gaan met de Mustang! En ja, da’s niet zomaar een naam.

Untamed

Er is één ding wat het gros van de elektrische auto’s gemeen heeft en dat is is dat ze een beetje saai zijn om mee te rijden. Onderin is er wel vaak sprake van koppel en stuif je zo bij het stoplicht weg, maar bovenin wordt het al gauw tam en voorspelbaar. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar als je eenmaal elektrisch hebt gereden dan weet je ongeveer wel wat je kan verwachten. Dat geeft niets, want dat is wellicht ook niet de reden waarom je naar een elektrische bolide aan het kijken bent. We blijven Nederlanders he, wat vertrouwd en degelijk is, is prima. Maar sprankelend, mwah mijn hart gaat niet per se sneller kloppen van een Nissan Leaf zeg maar. Ook design technisch vind ik dat er maar een paar auto’s echt even iets anders laten zien.

Gelukkig komt Ford daar met iets waarin pit en passie zit. En niet alleen qua rijden. Ik vind persoonlijk de Mach-E in de basis al een mooie auto. De snoet is agressief, de daklijnen maken het geheel weer een beetje coupe-achtig en de (semi) greeploze deuren geven het design een mysterieus karakter. Natuurlijk vergeet Ford niet om kenmerkende achterlichten te ontwerpen, want als je een bolide de naam Mustang geeft; dan mag daar echt wel wat van terug komen. Al met al een zeer geslaagde auto.

Gooi daar het GT sausje overheen met dikke velgen, de kenmerkende honinggraat grille, een sexy body kit, flinke Brembo’s, Ford Perfomance sportstoelen – groot fan van – en natuurlijk die spetterende kleur.. It’s getting hot hot hot.

Overigens fijn dat de Mache-E GT zich met dit pret pakket zich écht onderscheidt van de reguliere Mach-E. Wat dat betreft krijg je zeker op dit vlak waar voor je geld.

Knopjes om de deuren mee te openen. Niet alleen qua ontwerp mooi, ook een hit bij mijn 6-jarige dochter ;).

Op het moment dat je instapt in de Mach-E GT valt het op dat de zit echt perfect is. Niet alleen door de geweldige stoelen (ik vind oprecht mijn ST stoelen duizend keer beter dan die in onze M140i), maar ook door de hoeveelheid licht die binnenkomt en de zitpositie in de auto. Ondanks dat het een forse bak is heb je niet per se het gevoel dat je met een tank aan het rijden bent. Iets wat ik met andere auto’s van dit formaat wel vaker heb ervaren. Daarnaast heeft de Mach-E GT een lekker bereik, bijna 500 km op een volle lading. Dat betekent dat we met gemak van Berkel en Rodenrijs naar Groningen kon sturen met de GT zonder zorgen te hoeven maken over range en eventuele range anxiety. Geloof me, been there done that. Een verademing dus om hierover geen zorgen te hoeven maken met Ford’s parade paardje. In de meest sportieve rijmodi zakt dit bereik wel wat, maar nog steeds hulde voor de range van de Mustang Mach-E GT.

Over opladen hoef je je ook geen zorgen te maken, Ford is namelijk lid van het IONITY-netwerk en met dergelijke snelladers heb je binnen tien minuten al 90 km range erbij gekregen. Bij de reguliere laadpaal hier in de wijk verwachtte we niet dat we binnen een 30 minuten half Nederland door zouden kunnen karren, maar met een nachtje laden was je er wel van verzekerd dat de auto gewoon vol zit. Zoals je zou verwachten! Wat ook een mega winst blijft is dat je met je elektrische bolide vaak bij openbare laadpalen vooraan de parkeerhaven staat. Vooral bij winkels handig en als zwangere echt een plus. Minder waggelen = meer beter.

Kek dashboard. Vooral heel fijn, heel overzichtelijk en een leuke gimmick is de ‘ground speed’ bij de snelheidsmeter. Het zijn zulke kleine dingen die de GT een leuke auto maken.

Zoveel plussen.

Ben je het al beu om te lezen hoe enthousiast ik ben? Niet? Mooi. Want ja, de Mach-E GT heeft dus een lekker bereik, ziet er prachtig uit en rijdt fenomenaal. Waarbij ik ”normale” Mach-E rijders heb gehoord over het dijnen op de weg, heb ik dit eigenlijk voor geen seconde kunnen merken bij de GT versie. Ik heb geen ervaring met de non-GT, maar weet wel dat door de Magneride schokdempers – de Mach-E GT is vierwiel aangedreven- de auto een hele goede stabiele wegligging heeft. Hij ligt als een huis op de weg, zwabbert niet in de bochten en is vooral heel sportief zonder oncomfortabel te zijn. Als liefhebber van sportieve stugge auto’s was ik ook wederom op dit gebied verrast door Ford.

Er werd niet gedeinst of gedanst, althans niet door de auto.. wel door de bestuurder. Dat komt mede ook door de B&O play audio die Ford heeft verwerkt in de GT. Met tien speakers en een complete soundbar voorin is het feest.

Bediening van het infotainment scherm is top en wat al helemaal een plus is: de grote draaiknop voor het volume. Geen gedoe met touch wanneer je snel even je muziek harder of zachter wil zetten. Natuurlijk is er ook stuurwielbediening, maar ik mis zelf altijd wel snel fysieke knoppen wanneer fabrikanten kiezen voor enkel een touchscreen. Ook kan je via het grote scherm wijzigen van rijmodi, je bluetooth configureren, stream je zo Apple Carplay en allerlei andere auto-instellingen aanpassen.

Goede wegligging it is. Maar wat me helemaal heeft verbaast is hoe ongelofelijk SNEL deze auto is. In de Untamed rijmodi wordt er via de speakers een brullend ”motorgeluid” afgespeeld en is het gaspedaal nog gevoeliger dan het ochtendhumeur van mijn man. Zonder dollen, wat een onwijs snelle en brute bak is het ook. Niet alleen zijn looks zijn flitsend, het gaat allemaal oprecht als de brandweer. Je koopt een elektrische auto natuurlijk vanwege diverse redenen, maar het mag ook gewoon leuk en speels zijn. De Mustang Mach-E GT heeft het echt allemaal in huis. Zonder lichtvoetig te worden trek je iedereen er compleet uit bij stoplichtsprintjes (don’t try this at home ;)), maar is het op hogere snelheid ook nog genieten en vooral veel spielerei.

Natuurlijk zit de Mach-E GT ook bomvol hulpjes en assistenten, zo heeft hij een 360 camera (handig), een elektrisch bedienbare achterklep, active driver assistent, 1 pedal drive, en nog veel meer. Eigenlijk ontbreekt er niks in of aan de Mach-E GT.

Er hangt wel een prijskaartje aan dit alles, de Mach-E GT begint bij 81.690 euro. Dat is flink meer dan zijn instap broertje, de Mach-E, want deze begint al bij 57.125 euro. Als ik de Mach-E samenstel zoals ik hem wil dan komt er nog eens 3000 euro bij de vanafprijs, maar goed dan is ‘ie wel Cyber Orange. Het is dat mijn sugar daddy tot nu toe weinig van zich laat horen, want ik zou de GT met alle liefde (en meer) graag als metgezel voor de Focus ST willen. Al is het omdat ze zo mooi zijn samen.

No Comments

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.